ΛΙΜΑΝΙ «Όχι» των φορέων στην πώληση μετοχών

5 Απρ 2014

Σελίδα εκτύπωσης
Αναγκαία συνθήκη όχι μόνο για την ανάπτυξη, αλλά και για την ίδια την επιβίωση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης αποτελεί η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στον Οργανισμό Λιμένος (ΟΛΘ) με τη μορφή παραχώρησης χρήσεων. Αντίθετα, η πώληση πακέτου μετοχών μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική.
 
Σε αυτήν τη θέση συμφώνησαν όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων της πόλης, που τοποθετήθηκαν σε εκδήλωση για το μέλλον του λιμανιού. Κοινή συνισταμένη των περισσοτέρων ήταν η ανάγκη να ακολουθηθούν τα διεθνή πρότυπα, σύμφωνα με τα οποία ο έλεγχος των λιμένων ανήκει είτε στην τοπική κοινωνία είτε στο κράτος, ενώ οι ιδιώτες επενδύουν και αναλαμβάνουν λιμενικές χρήσεις, χωρίς να ελέγχουν την πλειοψηφία των μετοχών.
Την εκδήλωση διοργάνωσαν η Ομοσπονδία Υπαλλήλων Λιμένων Ελλάδος (ΟΜΥΛΕ) και το ενημερωτικό site Egnatia Post.

ΑΠΛΗ ΜΑΡΙΝΑ, ΑΝ ΔΕΝ ΔΙΑΣΥΝΔΕΘΕΙ
Κατά της πώλησης μετοχών τάχθηκε και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Γιάννης Μπουτάρης, τονίζοντας ότι το λιμάνι (όπως και το παράκτιο τμήμα της πόλης) θα πρέπει να περάσει στη διαχείριση της τοπικής κοινωνίας, όπως ακριβώς συμβαίνει στα μεγάλα λιμάνια της Ευρώπης: «Παγκοσμίως, τα λιμάνια ανήκουν στους δήμους και υπάρχει μια λιμενική αρχή -συνήθως επίσης του δήμου- που ορίζει δραστηριότητες», σημείωσε, προσθέτοντας ότι, αν επανεκλεγεί η σημερινή διοίκηση του δήμου, θα καταθέσει τη συγκεκριμένη πρόταση στην κεντρική διοίκηση.
Σύμφωνα με τον κ. Μπουτάρη, χωρίς διασυνδέσεις το λιμάνι κινδυνεύει να καταλήξει απλή μαρίνα: «Στο πλαίσιο αυτό, οι φορείς της πόλης πρέπει να απαιτήσουν την άμεση προώθηση της εμπορευματικής σύνδεσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης και Σμύρνης και την άμεση και τακτική σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με τις χώρες της Βαλκανικής», πρόσθεσε.
Κάθετα αντίθετος στην απευθείας πώληση μετοχών δήλωσε και ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Επιχειρηματικότητας και Απασχόλησης του δήμου Θεσσαλονίκης, κ. Χασδάι Καπόν, υπογραμμίζοντας ότι, αν επιλεγεί αυτό το μοντέλο, «υπάρχει πάρα πολύ σοβαρός κίνδυνος να γίνει το λιμάνι απλός σταθμός μεταφόρτωσης, χωρίς να μένει στη Θεσσαλονίκη η παραμικρή προστιθέμενη αξία».
Η σύνδεση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με το σιδηροδρομικό δίκτυο θα είναι το πρώτο έργο που θα εντάξει στο νέο ΕΣΠΑ (ΣΕΣ 2014-2020) η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ανακοίνωσε ο περιφερειάρχης (και εκ νέου υποψήφιος), κ. Απόστολος Τζιτζικώστας. «Δεν είμαστε υπέρ της πώλησης, αλλά της εισόδου στρατηγικού επενδυτή σε ορισμένα κομμάτια της λειτουργίας τού λιμανιού, όπου τα ιδιωτικά κεφάλαια μπορούν να βοηθήσουν», επισήμανε.
Υπέρ της απλής παραχώρησης λιμενικών δραστηριοτήτων ετάχθη και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου (ΕΣΘ), κ. Κώστας Χαντζαρίδης. Πρόσθεσε, δε, ότι είναι κρίσιμο το λιμάνι να αυξήσει τις συνδέσεις του (είτε μέσω της ποτάμιας οδού Αξιού-Μόραβα-Δούναβη μελλοντικά είτε άμεσα, μέσω σιδηροδρόμου), επειδή, αν δεν συμβεί αυτό, «η δελεαστική τιμολογιακή πολιτική από μόνη της δεν φτάνει για να κρατήσει πελάτες...».

ΤΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΕΙΔΙΚΟΙ Πουθενά στον κόσμο δεν πωλούνται μετοχές
Σύμφωνα με τον καθηγητή Οικονομικών Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά, κ. Κώστα Χλωμούδη, στο 94% των ευρωπαϊκών λιμανιών δεν εφαρμόζεται η πώληση των μετοχών, το δε «μοντέλο ΤΑΙΠΕΔ» εφαρμόστηκε μόνο στη Βρετανία. Αντιθέτως, όπως σημείωσε, οι μεγάλες συμμαχίες των «ελίτ» των πόλεων (δήμοι, οργανισμοί λιμένων, επιχειρηματικοί φορείς και πανεπιστήμια) μπορούν να λειτουργήσουν πολύ θετικά για τα λιμάνια.
Ο κ. Χλωμούδης έκανε λόγο για «υψηλή άγνοια» όσων πρόκριναν αυτήν τη φόρμουλα ιδιωτικοποίησης: «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για την ωφέλεια από την εμπλοκή ιδιωτών στη λειτουργία των λιμανιών, αλλά με συμβάσεις παραχώρησης και όχι με ξεπούλημα ασημικών», επισήμανε, προβλέποντας ότι το προτεινόμενο από το Ταμείο για την Αξιοποίηση της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) μοντέλο ιδιωτικοποίησης δεν θα λειτουργήσει ούτε στον Πειραιά. Παράλληλα, εκτίμησε ότι μέχρι το 2030 αναμένεται αύξηση του κύκλου εργασιών του λιμανιού της Θεσσαλονίκης κατά 50%, ζητώντας να γίνει από τώρα ο σχεδιασμός που θα επιτρέψει στο λιμάνι να ανταποκριθεί σε αυτές τις προοπτικές.
Yπέρ της εισόδου ιδιωτών στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αλλά με παραχώρηση λιμενικών χρήσεων και όχι απευθείας πώληση μετοχών, τάχθηκε και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΘ, κ. Στέλιος Αγγελούδης, επικαλούμενος «καθαρά επιχειρηματικά κριτήρια». Σύμφωνα, τέλος, με τη γενική γραμματέα της Ομοσπονδίας Εργαζομένων Λιμένων Ελλάδος, κυρία Φανή Γουργούρη, η πώληση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θα ήταν καταστροφική όχι μόνο για τις εργασιακές σχέσεις, αλλά και για τη γενικότερη ανάπτυξή του.

ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΓΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ, ΔΗΜΟ Πώς τοποθετούνται για το λιμάνι
Την αντίθεσή τους στην πώληση μετοχών του λιμανιού εξέφρασαν οι υποψήφιοι περιφερειάρχες Κεντρικής Μακεδονίας, κ.κ. Μάρκος Μπόλαρης και Μιχάλης Τρεμόπουλος, όπως επίσης και ο εκπρόσωπος της υποψήφιας περιφερειάρχη Νιόβης Παυλίδου, κ. Χρυσόστομος Καλογήρου. Αντίθετη όχι μόνο στην πώληση, αλλά και στην παραχώρηση λιμενικών δραστηριοτήτων εμφανίστηκε και η εκπρόσωπος τής υποψήφιας περιφερειάρχη Δέσποινας Χαραλαμπίδου, κυρία Χριστίνα Σουλτανίδου.
Στο ίδιο μήκος κύματος (κατά οποιασδήποτε μορφής πώλησης ή παραχώρησης) κινήθηκαν οι υποψήφιοι που υποστηρίζει το ΚΚΕ και ο ΣΥΡΙΖΑ για τον δήμο Θεσσαλονίκης, κ.κ. Γιάννης Δελλής και Τριαντάφυλλος Μηταφίδης.
«Το ζητούμενο για το λιμάνι είναι η μεταρρύθμιση, η οποία μπορεί να επιτευχθεί με την παροχή καλύτερων και αποτελεσματικότερων υπηρεσιών προς όφελος των πολιτών και της κοινωνίας», σημείωσε η υποψήφια δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κυρία Ελεάννα Ιωαννίδου.
Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, κ. Παναγιώτης Αβραμόπουλος, η ευρωβουλευτής και υποψήφια αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, κυρία Χρυσούλα Παλιαδέλη, ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης (ΕΚΘ), κ. Παναγιώτης Τσαραμπουλίδης, ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Εκτελωνιστών Θεσσαλονίκης, κ. Θεοδόσης Πίτσης, ο υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, κ. Χρήστος Μάτης, και ο γραμματέας της ΝΕ Α’ Θεσσαλονίκης του ΠΑΣΟΚ, κ. Χρόνης Μακρίδης.

ΠΗΓΗ
Share on :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

 
Copyright © 2015 ΦΟΡΤΟΕΚΦΟΡΤΩΤΕΣ
Distributed By My Blogger Themes | Design By Herdiansyah Hamzah